Lokalhistorisk Arkiv
Erindringsværksted/Lokalhistorisk Café

ÅBNINGSTIDER:
Hver tirsdag kl. 09 - 12

Kom og vær med i projektet om beskrivelse af gaderne i midtbyen i Nørresundby
- det er ikke for sent

Nørresundby/Sundby-Hvorup lokalhistoriske Forening udgiver blandt andet lokalhistoriske bøger og tidsskrifter vedrørende Nørresundbys gader. En ny bog om Thistedvej er udgivet i januar måned 2017, og flere om andre gader er under udarbejdelse og færdiggørelse. Bøgerne udsendes gratis til foreningens medlemmer. Andre kan købe dem hos foreningen.

Et nyt projekt er startet op, der skal resultere i endnu en bog i serien. Denne gang skal gaderne i Nørresundbys midtby beskrives. Du kan stadig nå at være med.

Foreningen søger derfor kontakt med personer med kendskab til det gamle Nørresundbys gader, som vil være med til at indsamle og organisere materialet, der skal indgå i bogen. Man mødes i foreningens lokaler Østerbrogade 52B, Nørresundby hver tirsdag kl. 9-12. Tilmelding er ikke nødvendig. Man møder bare op, og der er kaffe på kanden. Indgang fra P-pladsen - let adgang for gangbesværede samt personer med rollator og el-scooter. DER ER INGEN TRAPPER.

Ønsker man ikke at deltage, er man velkommen til at forære eller udlåne gamle billeder og andet lokalhistorisk materiale til foreningen.

Tid til forandring – forandring til tiden
et historisk tilbageblik
Af Svend Hansen

Erindrings-værksted
I vinteren 2007/2008 tænkte jeg på, at oprette et Erindrings-værksted. Efter aftale med Ketty Johansson blev det Nørresundby/Sundby–Hvorup lokalhistoriske Forening, der ville tage det med i deres aktiviteter, hvis jeg ville være ”tovholder”.

Den 3. Marts 2008 blev det første møde holdt i et lokale  i ”Kulturbroen”. Der kom ca. 20 personer, efter vi havde set ”Nørresundby filmen,” blev det drøftet om det var noget, at fortsætte med et erindrings-værksted. Man blev enige om at det var en god ide. De fremtidige møder skulle holdes mandag formiddag kl. 9 – 11, i et lokalt i  ”Kulturbroen”. (se foto)

På de afholdte møder i foråret 2008 (se foto), var der i gennemsnit 8 – 10 personer.

Skiftende steder
I de 9 år der har været Erindrings-værksted, har vi haft til huse forskellige steder.

Efter 2 år var der så mange deltagere. at vi ikke kunne være i ”Kultur-broen”.

Vi fik derfor plads i mødelokalet på Nørresundby Rådhus (se foto). Her var plads til os alle ca. 12-15 personer, men lokalet var uhensigtsmæssigt fordi der kun var et langt bord. Men der var en fordel, her kunne vi lave kaffe i køkkenet, og kaffen blev nydt sammen med vores medbragte brød.

Men efter 1 år søgte vi nye lokaler. Dem fik vi oppe i Løvvangens Kirkecenter. Det var et dejligt sted, her fik kaffe og kage serveret, mod en mindre betaling. Her var mindre borde, så her var der mulighed for at danne små arbejdsgrupper. Men deltagerne mente, at det var for besværligt at komme til kirkecentret, derfor var vi der kun i 1 år.

Vi fik lokaler i Nørresundby Kirkecenter (se foto), det var et dejligt lokale og fra deres køkken fik vi kaffe og småkager mod en beskeden betaling.           I kirkecentret har vi været frem til december 2016.

I de sidste par år har vi været 20 – 25 personer, der mødtes hver mandag formiddag fra kl. 9 – 11.

Enkelte gange har vi været ude på arkivet i Hvorupgaard (se foto), den gang vi have lokaler der ude. Vi har besøgt Landarkivet i Viborg, Stadsarkivet i Aalborg og Nordjyske Avis, for at høre om deres avisarkiv. Der har også været byvandring dels i gaderne og på kirkegården.

Kært barn har mange navne
Vi har i løbet af de 9 år skiftet navn, først var det Erindrings-værksted, men nogle personer misforstod dette, de troede at det var et værksted. Så skiftede vi navn til Erindrings-Cafè, men også dette blev misforstået, idet nogle troede, at det var et sted for demente, hvad det langt fra var. Så blev navnet ændret til Lokalhistorisk-Cafè.

Deltagerne har i årene skrevet mange artikler til vort medlemsblad Sundsholmeren. De har også udarbejdet bøger og hæfter, som er givet til vore medlemmer.

Der har været drøftet og talt om mange ting fra lokalområdet og der har været et rigtigt godt socialt samvær.

Tid til forandring
Efter 9 års godt og dejligt samarbejde på forskellige adresser og med forskellige personer, er der grund til nytænkning.

Efter at vi har fået vore egene lokaler under Nørresundby Bibliotek, Østerbrogade 52 B, har der været mulighed for at flytte til disse lokaler, hvor også alle vore arkivalier er.

Vi har derfor pr. 1. januar 2017 ændret Lokalhistorisk – Cafè, så der bliver 2 muligheder.

Fremover vil der hver tirsdag fra kl. 9 – 12, være mulighed for, at de som ønsker at arbejde med historisk materiale, kan komme her og benytte vore faciliteter.

For de som ønsker den mere sociale del af det af den gamle Lokalhistoriske – Cafè, har vi nu en Fredags – Cafè. Her er åbent hver fredag fra kl. 10 – 12:30. Her kan man komme og nyde en kop kaffe og få en god snak, måske med historisk baggrund.

Jeg takker alle for tiden med et dejligt og frugtbart samarbejde i  de mange år.

Starten på det hele - 2008:

Deltagere i det første møde 3.3.2008

Deltagere til møde oppe på det Gl. Rådhus - 2009

Sæsonafslutning holdt i Hvorupgaard - 2010

Deltagere til møde i Nørresundby Kirkecenter - 2014

Der arbejdes med lokalhistoriske emner

Nogle arbejder med slægtsforskning