TIDLIGERE ARRANGEMENTER

Gør et billede større ved at klikke på det

Mindesten for modstandsmanden, Henning Røge, flyttet

Artikel i aalborg:nu/nørresundby 7. november 2018 af Lars Høst:

Bag flytningen står Nørresundby Sundby-Hvorup lokalhistoriske Forening.

Henning Røge var modstandsmand og havde dæknavnet Max under 2. Verdenskrig. Han blev den 11. oktober 1944, 19 år gammel dræbt af stikkeren Henry Meister, der boede i Vesterbrogade i Nørresundby.

Henning Røge, der var en ung stud. jur. fra Randers, havde fået til opgave at likvidere stikkeren. Da Meister kom ud af en opgang, blev han skudt af Henning Røge, men kun såret i arm og mave, således at han kunne besvare Røges skud, og Henning Røge blev skudt i hovedet og maven. Henning Røge blev bragt til Kommunehospitalet i Aalborg og indlagt under navnet stud. jur. Thorkild Nielsen, Vejle. Dette navn står også i Nørresundby Kirkes kirkebog. Liget af Henning Røge er senere fundet og begravet i Randers.

Formand for Den Lokalhistoriske Forening, Jørgen Koch udtalte - "Vi ser det som en af vores opgaver at få blandt andet mindesmærker bragt i orden, og vi fandt ikke, at det var i orden, at Henning Røges mindesten lå som en almindelig fortovsflise, hvor folk gik og der blev ryddet sne med videre. Vi kontaktede kommunen i midten af 2018, og inden udgangen af juni var det aftalt, hvad der skulle ske med mindestenen. Samtidig fik vi flyttet mindetavlen fra husmuren ned til stenen, som det står i dag. Så der skal lyde en stor tak til kommunen for hurtig behandling!"

Formanden sluttede sin tale med at bede de forsamlede mindes Henning Røge med et minuts stilhed.

PS. De tilstedeværende samledes umiddelbart efter i Foreningens lokaler til en kort mindesammenkomst. (Red.)

Mindepladens nye placering på hjørnet af Nygade og Vesterbrogade, Nørresundby

Formand Jørgen Koch fortæller om Henning Røge
Foto: Lars Høst

Mindetavlens tidligere placering

Fødselsdagsfest 2018

Foreningen blev stiftet den 28. september 1982. I den anledning blev den årlige stiftelsesfest holdt den 24. september 2018 i byrådssalen i Det Gamle Rådhus i Nørresundby. Omkring 75 medlemmer havde tilmeldt sig og deltog i festlighederne.

Aftenen forløb med besøg af ”Visens Venner”, som underholdt med sang og musik. Der blev også rig mulighed for at synge med på mange af de kendte sange.

I pausen blev der serveret fødselsdags kaffebord med boller og æblekage.

Lise Ketilsø Hansen og Lis Bak fra "Visens Venner" underholder.
Foto: Per Thomsen

Lis Bak fra "Visens Venbner" synger en vovet vise.

Årets sommertur til herregården Gammel Estrup

Foreningen har været på den årlige sommerudflugt, som i år gik til herregården Gammel Estrup. Efter opsamling gik turen ad mindre veje til Herregården ca. 20 km øst for Randers.

Gammel Estrups bygningskompleks fremstår i dag som et typisk renæssanceanlæg opført i begyndelsen af 1600-tallet. Denne pragtbolig er resultatet af en ombygning og modernisering af stenfæstningen. Spor fra fæstningen ses fortsat. Hovedbygningen har siden 1930 fungeret som herregårdsmuseum.

Efter ankomst til Gammel Estrup var der formiddagskaffe i ”Vognporten”. Herefter en guidet rundtur på herregården. Ligeledes blev Gammel Estrups karakteristiske barokhave besigtiget.

Efter besøget på Gammel Estrup kørte bussen til Auning Kro, hvor der var spisning.

Herregården Gl. Estrup.
Foto: Jørgen Aarlo Jensen

Guidet rundtur på herregåtrden.

De flotte stuer beses.
Foto: Jørgen Aarlo Jensen

Der blev fortalt om herregården og dens interiør.

Naturtur 2018: Stigsborg

Foreningen havde mandag den 11. juni 2018 rundvisning ved Stigsborg Havnefront for medlemmerne. Omkring 40 deltagere mødtes ved Syrens Bådlaugs Klubhus, hvorfra turen udgik.

Formand Jørgen Koch bød de fremmødte velkommen. Herefter fortalte Per Thomsen og Jørgen Aarlo Jensen fra foreningen lidt om det historiske for lokaliteten, hvorefter der var rundvisning i området. Limfjorden viste sig denne aften fra den blæsende side. Koordinator for udviklingen af området, Kurt Bennedsen, der var med på turen, kunne fortælle om fremtiden for området.

Efter rundvisningen var der mulighed for at spise den medbragte mad ved LOA Værft.

Der fortælles om udviklingen af Stigsborg-området, Nørresundby.

Foto:Jørgen Aarlo Jensen

Stigsborg-området i Nørresundby beses.

Foto: Jørgen Aarlo Jensen

Lokal sanger/sangskriver gæstede lokalhistorisk forening

Foreningen havde mandag den 23. april 2018  besøg af sanger/sangskriver og forfatter Ole Berthelsen, der fortalte, spillede og sang egne tekster og sange om sin tid i Nørre Uttrup.

Ole Berthelsen er Nørre Uttrup dreng, og han udgav i 1996 bogen ”Nørre Uttrup i mit bakspejl”, hvor han fortæller sin personlige historie om barndommen i Nørre Uttrup. En god aften med sang og en masse musik krydret med lokalhistorie, som blev overværet af 60 af Foreningens medlemmer.

I pausen blev der budt på kaffe, the, pølse- og ostebord.

Julestue 2017

Omkring 100 af Foreningens medlemmer deltog den 20. november i årets Julestue.

Det var en festlig aften med besøg af Nørresundby kirkes børnekor, der sang kendte julesange under ledelse af kirkekulturmedarbejder Tøkk Sondrup.

Traditionen tro var der bankospil med fine gevinster sponsoreret af byens butikker. Desuden havde Else Jacobsen igen i år lavet flotte juledekorationer, som var gevinster ved bankospillet. I pausen blev der serveret gløgg og æbleskiver samt kaffe med småkager.
       Juledekoration af Else Jacobsen
       Foto: Kirsten M.Laugesen

En næsten fyldt sal afventer aftenens underholdning
Foto: Kirsten M. Laugesen

Nørresundby kirkes børnekor under ledelse af Tøkk Sondrup sang populære julesange

Keld Ahlmann var opråber og Christian Jacobsen kontrollerer bankospillet

Bankospillet er i gang

Stiftelsesfest og Musikalsk Rundrejse

Foreningen fejrede mandag den 18. september 2017 den årlige stiftelsesfest. Det er 35 år siden, Foreningen blev stiftet, og 80 medlemmer mødte op og fejrede fødselsdagen i Nørresundby Kirkecenter.

Der var underholdning af pianist og højskolelærer Stig Nørregård fra Ry, som leverede en musikalsk rundrejse i Osvald Helmuths enorme vise-univers. Ligeledes fortolkede Stig Nørregård viser fra den kendte Matador tv-serie.

Foreningen var i pausen vært ved et kaffebord med hjemmebagte boller og hjemmelavet æblekage.

En næsten fyldt sal lyttede til og sang med på Oswald Helmuth-viserne

Pianist og højskolelærer Stig Nørregård leverer den musikalske rundrejse

Open by Night i Nørresundby

1. september 2017

Lokalhistorisk Forening deltog med en stand
hvor der blev tegnet nye medlemmer og solgt bøger og blade

Lokalhistorisk Forenings stand
Foto: Per Thomsen

Lokalhistorisk Forening fik besøg af bl.a.næstfornanden fra Sundby Samlingerne Anette Vallentin

Udflugt til det østlige Vendsyssel

Nørresundby/Sundby-Hvorup lokalhistoriske Forening har den 26. august 2017 været på den årlige sommerudflugt, som i år gik til det østlige Vendsyssel. Efter opsamling gik turen ad små veje mod Boller Sø. Her ligger herregården Boller Hovedgaard med en historie helt tilbage fra det 14. århundrede. I det naturskønne område ved Boller Sø blev formiddagskaffen indtaget.

Turen fortsatte gennem Vendsyssel til Bindslev Gl. Elværk ved Uggerby Å, hvor Lars Kærsgaard fortalte levende om stedets historie og funktion. Uggerby Å er kendt for et fint fiskevand, så med bevarelse af det gamle elværk blev det nødvendigt at oprette en fisketrappe ved dæmningen.

Herefter gik turen til Tversted og frokosten i restaurant Tannishus. Efter en god frokost kørte deltagerne til Pikkerbakken i Frederikshavn og så kanonstillingerne. Turen sluttede i Nørresundby.

Deltagerne samles foran Bindslev Gl. Elværk
Foto: Kirsten Laugesen

Fisketrappen ved Bindslev Gl. Elværk
Foto: Kirstern Laugesen

Bindslev Gl. Elværk studeres kyndigt
Foto: Karla Havn Eriksen

Bestyrelsesmedlem Lars Kærsgaard fra Bindslev Gl. Elværk viste rundt
Foto: Karla Havn Eriksen

Formiddagskaffe i det grønne
Foto: Jørgen Aarlo Jensen

Foreningens formand Jørgen Koch takker Lars Kærsgaard for en kyndig rundvisning i Bindslev Gl. Elværk

Kanonstillingen på Pikkerbakken i Frederikshavn

Kulturbølgen 2017
Nørresundby Havnefront

Per og Bent er klar til at modtage de første kunder på Kulturbølgen 2017 på Nørresundby Havnefront

Formand Jørgen Koch og Bent Pedersen betjener et kommende medlem
Foto: Jørgen Aarlo Jensen

Arne Schade fra Kulturbølgen 2017 interviewer formand Jørgen Koch og bestyrelsesmedlem Jørgen Aarlo Jensen
Foto: Kirsten M. Laugesen

Foreningen interviewes om dens virke for lokalhistorien i Nørresundby/Sundby-Hvorup

Naturvandring i Østerådalen i Aalborg

Medlemmer af Foreningen var mandag den 12. juni på en naturvandring i Østerådalen i Aalborg sammen med naturvejleder Esben Buch.

Deltagerne mødtes ved Infohuset i Østerådalen Nord. Herefter guidede Esben Buch rundt i området og fortalte såvel om Østerådalens historie og det skønne naturområdes rige dyre- og planteliv.

Efter en halvanden time lang vandring i det spændende område blev den medbragte madpakke nydt i Infohuset i Østerådalen.

Naturvejleder Esben Buch fortæller om det frodige planteliv

Deltagerne får historien om Østerådalen af naturvejleder Esben Buch
Foto: Jørgen Koch

Esben Buch forklarer hvorfor Havørreden kan finde tilbage til stedet, hvor den fødtes
Foto: Jørn Clausen

.... og hvorfor "Pastinakker gør en jomfru vakker" !

Den medbragte mad spises i Infohuset i Østerådalen
Foto: Jørgen Koch

Og der blev tid til hyggeligt samvær
Foto: Jørgen Koch

"Intet er umuligt, før det er prøvet"
Foredrag ved Jan Karkov Sørensen

Foreningen havde mandag eftermiddag den 24. april 2017 besøg i Nørresundby Kirkecenter af formanden for Idrætsforeningen for Handicappede i Aalborg, Jan Karkov Sørensen.

Jan startede sit foredrag ”Intet er umuligt, før det er prøvet” med at fortælle om alle de udfordringer, han havde udsat sig selv for ved at have lysten og modet til at drage ud i verden og opleve trods sit handicap. Denne lyst og mod på verden har ført Jan mange spændende steder hen.

Herefter fortalte han om den store udvikling, der er sket indenfor Idrætsforeningen for Handicappede siden midten af 1980’erne. Det var utrolig interessant at høre, hvilke aktiviteter der er sat i gang. Der er stadig flere nye tiltag, og her tænkes meget på børn og unge med handicaps.

Jan er en spændende fortæller, der brænder for sagen og kan krydre sine foredrag med smukke billeder fra sine ture. Der var flotte billeder fra de arrangementer, Idrætsforeningen for Handicappede kunne tilbyde børn og unge.

Mange medlemmer af Foreningen havde fundet vej denne eftermiddag til Nørresundby Kirkecenter og blev i pausen trakteret med kaffe og kage.

Jan Karkov Sørensen fortæller om sine udfordrende opolevelser og virke
Foto: Kirsten M. Laugesen

I pausen blev der serveret kaffebord med kage
Fotoi: Kirsten M.Laugesen

Generalforsamling 2017

Nørresundby/Sundby-Hvorup lokalhistoriske Forening har afholdt sin årlige ordinære generalforsamling i Nørresundby Kirkecenter med deltagelse af 50 medlemmer.

På valg var Karla Havn Eriksen, Jørn Clausen og Jørgen Koch. Alle blev genvalgt.

Ligeledes var der genvalg af suppleanterne Anna-Marie Pedersen og Bent Pedersen.

Følgende er i Foreningens bestyrelse: Jørgen Koch, Karla Havn Eriksen, Jørn Clausen, Svend Hansen, Per Thomsen, Jørgen Aarlo Jensen, Kirsten Laugesen samt suppleanterne Anna-Marie Pedersen og Bent Pedersen. Bestyrelsen konstituerer sig på førstkommende bestyrelsesmøde.

Foreningen var vært ved et kaffebord.

Formand Jørgen Koch afgiver bestyrelsens beretning

Julehygge i Foreningen

Foreningen holdt mandag den 28. november 2016 julestue i Nørresundby Kirkecenter, hvor der var tilmeldt 120 medlemmer.

Nørresundby Kirkes ungdomskor under ledelse af Tøkk Sondrup sang julen ind. Et rigtig inspirerende og spændende indslag af de unge mennesker.

Herefter var der bankospil med mange gevinster, hvoraf nogle var sponsoreret af Bog & Idé, Nørresundby. Desuden havde Else Jacobsen igen i år lavet flotte juledekorationer.

I pausen blev der serveret julegløgg med æbleskiver og frugt samt kaffe med klejner, og i løbet af aftenen blev der sunget julesange.

120 medlemmer til julestue 2016

Nørresundby Kirkes ungdomskor under ledelse af Tøkk Sondrup synger julen ind

Foreningen fester

Nørresundby/Sundby-Hvorup lokalhistoriske Forening holdt sin årlige stiftelsesfest mandag den 26. september 2016 i Nørresundby Kirkecenter. Foreningen havde besøg af musikeren og troubadouren Flemming Både, der fortalte om sangeren John Mogensen. Et livligt arrangement hvor der blev sunget med på John Mogensens mange kendte sange. Flemming Både er en god fortæller og musiker, der forstod at få deltagerne til at synge med på en række af de kendte sange som Der er noget galt i Danmark, To mennesker på en strand, Så længe jeg lever og mange flere.

Over 70 medlemmer havde fundet vej til Nørresundby Kirkecenter, hvor der i pausen blev serveret et rigtigt fødselsdagsbord med hjemmebagte boller og John Mogensens foretrukne dessert æblekage.

Formand Jørgen Koch byder velkommen til Flemming Både

Flemming Både fortæller om John Mogensen

Over 70 medlemmer festede med

Salen blev hurtigt fyldt

Flemming Både er en god fortæller og musiker

Der ventes på boller og æblekage

Udflugt til Mariager – Rosernes by

Foreningen har været på den årlige sommerudflugt for medlemmer lørdag den 20. august 2016. I år gik turen til Mariager.

En fyldt bus kørte over Støvring, gennem det flotte Buderupholm Skovdistrikt, forbi Buderup Ødekirke til Skørping og fortsatte til Store Øksø, et af Rold Skovs populære udflugtsmål. Her blev der lejlighed til en tur til den smukke skovsø, hvor der blev serveret kaffe og rundstykker.

Ved Mariager Saltcenter fik deltagerne en guidet tur, hvor der blev fortalt om saltets historie og produktionen af salt. Et rigtig spændende sted med flere oplevelser.

Frokosten blev indtaget på Postgården i Mariager, hvorefter deltagerne spadserede gennem den hyggelige by op til kirken og klosteret, hvor der var der udstilling om klostrets spændende historie.

Busturen fortsatte langs Mariager fjord, gennem det hyggelige område med små fjordbyer. Ved Tofte Skov, en naturskov med krondyr og vildsvin, gjordes holdt, og fra udsigtstårnet med udsigt til den enestående fauna, så deltagerne mange krondyr.  Området ejes i dag af Aage V. Jensens naturfond.

Inden turen afsluttedes i Nørresundby blev der serveret en forfriskning.

Formiddagslkaffe ved Store Øksø

Formiddagskaffe ved Store Øksø

Store Øksø

Mariager Saltcenter

Frokost på Postgården, Mariager

Farvel til Mariager

Naturoplevelse på Egholm

Foreningen arrangerede mandag den 13. juni 2016 en medlemsudflugt til Egholm. Deltagerne sejlede fra færgelejet i Aalborg Vest kl. 16.00 og ankom efter få minutters sejlads til Egholm i strålende solskin.

På Egholm var der aftalt møde med naturvejleder Esben Buch, der guidede foreningens medlemmer på en 1½ times naturvandring. Esben Buch fortalte levende om øens historie, navnets oprindelse og de mange vilde og sjældne planter som Langstilket Filtrose med flere samt om dyre-og fuglelivet på øen.

Herefter var der mulighed for at spise den medbragte mad ved de udendørs borde og bænke, der er opstillet i Kronborgskoven.

Naturvejleder Esben Buch fortæller om Egholms historie

På naturvandring langs Limfjorden

Der lyttes til Esben Buch

Esben Buch fortæller om "Pastinakker, der gør en jomfru vakker!"

Medlemmerne nyder den skønne natur på Egholm og den flotte udsigt over Limfjorden

Man hygger sig i solen med den medbragte mad

Oplevelser fra Grønland

Mandag den 25. april 2016 havde foreningen arrangeret foredrag med Birgit og Svend Hansen, der levende fortalte om deres store oplevelser på Grønland i Upernavik området. Der blev vist foto af Upernaviks fantastisk flotte natur.

Parret har været på Grønland i flere perioder. Birgit som sundhedsplejerske og Svend ansat på kontor. Det blev til mange rejser til de små bygder i området.  Birgit og Svend kunne fortælle meget om områdets levevis og kultur.

50 medlemmer havde fundet vej til Nørresundby Kirkecenter, og de blev i pausen trakteret med kaffe, pølse- og ostebord.

Der lyttes med meget stor interesse

Birgit Hansen fortæller om sit arbejde og fremviser en række interessante genstande fra Grønland

Der blev serveret kaffe samt pølse- og ostebord

Snakken går livligt under kaffen

90 personer deltog i indvielsen
af de nye lokaler

Foreningen holdt onsdag den 20. april 2016 indvielse af de nye lokaler Østerbrogade 52B, Nørresundby.

Formanden, Jørgen Koch, bød velkommen til de ca. 90 gæster, der var mødt op. Jørgen Koch oplyste i sin tale, at foreningen har ca. 650 medlemmer, at der bliver udgivet et blad Sundsholmeren hvert kvartal, at der afholdes 4 medlemsmøder eller foredrag om året samt en årlig sommerudflugt. Foreningen driver endvidere Lokalhistorisk Café hver mandag i Nørresundby Kirkecenter. Tirsdag og torsdag formiddag vil der fremover være åbent i foreningens lokale, der også indeholder et lokalhistorisk arkiv. I sin tale sagde Jørgen Koch at det var en stor glæde i dag, at Foreningen nu kan invitere til indvielse i eget lokale i Nørresundby midtby efter mere end 30 år i Hvorupgaard gamle skole. Blandt de mange gæster sås repræsentanter for byens banker, erhvervsliv og andre samarbejdspartnere.

Æresmedlem af foreningen, Poul Erik Larsen indviede lokalet symbolsk med at klippe det røde bånd.

Nyd de mange billeder herunder. Klik på et billede for at se det i stort format. Det blev en fest, der vil blive husket meget længe.

Forberedelserne er i gang

Tina og Anna-Marie gør klar til at modtage de mange gæster

Formand Jørgen Koch byder gæsterne velkommen

Æresmedlem Poul Erik Larsen klipper den røde snor

Formanden tager imod gæsterne

Der var trængsel i lokalet

Repræsentanter fra kommunen sås blandt gæsterne

Byens banker var repræsenteret

Og der kom gæster fra byens erhvervsliv

Mange tidligere bestyrelsesmedlemmer dukkede op

Gavebordet voksede

Et udsnit af de mange gæster

Snakken gik livligt

Hele lokalet blev udnyttet

Generalforsamling 25. januar 2016

Nørresundby/Sundby-Hvorup lokalhistoriske Forening har 25. januar 2016 holdt sin ordinære generalforsamling. 49 medlemmer deltog i generalforsamlingen, der fandt sted i Nørresundby Kirkecenter.

Genvalgt til bestyrelsen blev Kirsten Laugesen, nyvalgt Svend Hansen, Jørgen Aarlo Jensen og Per Thomsen samt suppleanterne Anna-Marie Pedersen og Bent Pedersen.

Foreningen udnævnte ved denne lejlighed Per Thomsen som nyt æresmedlem. Beviset blev givet Per Thomsen for hans indsats og engagement i foreningen udover det sædvanlige. Specielt har Per Thomsen udfærdiget flere skrifter af historisk art om Nørresundby/Sundby-Hvorup.

Foreningen var herefter vært ved et kaffebord.

Umiddelbart efter generalforsamlingen konstituerede bestyrelsen sig med formand, Jørgen Koch, næstformand Jørn Clausen, kasserer Karla Havn Eriksen, sekretær Kirsten M. Laugesen og bestyrelsesmedlemmerne Svend Hansen, Jørgen Aarlo Jensen og Per Thomsen.

Generalforsamlingen havde fint fremmøde

Der lyttes til formandens beretning

Formand Jørgen Koch aflægger beretning

Kasserer Karla Havn Eriksen aflægger regnskabet

Fratrædende bestyrelsesmedlem Henning Berthelsen modtager en erkendtlighed for sit arbejde i bestyrelsen

Fratrædende næstformand Tage V. Andersen modtager en erkendtlighed for sit arbejde i bestyrelsen

Fratrædende bestyrelsesmedlem Aase Daarbak modtager en erkendtlighed for sit arbejde i bestyrelsen gennem 20 år

Tidligere arkivleder Per Thomsen udnævnes til æresmedlem af foreningen

Julehygge i Lokalhistorisk Forening

Julestue i Nørresundby/Sundby-Hvorup lokalhistoriske Forening mandag den 23.11.2015. Nørresundby Kirkecenter dannede igen ramme for dette års julestue, hvor der var tilmeldt 110 medlemmer. Foreningen havde inviteret sognepræst Henrik Busk Rasmussen, Nr. Uttrup kirke til at indlede aftenen med at fortælle om sin tid som feltpræst.

Herefter var der bankospil med rigtig mange gode gevinster.  En del af gevinsterne var sponsoreret af Nørresundbys forretninger bl.a. Bog og ide`, Spar Nord og Nordjysk Bank. Else Jacobsen havde lavet nogle flotte juledekorationer.

I pausen blev der serveret julegløgg, kaffe, æbleskiver, klejner og frugt. I løbet af aftenen blev der sunget julesange.

Foreningens formand, Jørgen Koch sluttede aftenen med at ønske alle en god jul.

Der spilles banko

Julehygge med gløgg og æbleskikver

Festlig stiftelsesfest 2015

Foreningen fejrede mandag den 28. september 2015 sin stiftelsesfest i Nørresundby Kirkecenter. Foreningen er stiftet den 28. september 1982 og havde været heldig at kunne engagere Peter Søvad til et syng-med-foredrag om Poul Henningsen og Liva Weel.

Peter Søvad er en enestående festlig fortæller og en god musiker, der levende fortalte om PH og Liva´s livshistorie, og hele forsamlingen sang med på de pragtfulde viser. Først "Ølhunden Glammer" fra 1920, "Åh jeg ku godt ha Gradt" og "Sig de ord du Vil" fra 1932, men ikke mindst "Man binder os på mund og Hånd" fra 1940, hvor Danmark netop var blevet besat. Blandt de øvrige viser blev der lagt en særlig kraft i "Fandens Oldemor" fra 1951. Peter Søvad og Lokalhistorisk Forening havde sørget for uddeling af sanghæfter, som deltagerne kunne tage med sig hjem.

Lokalhistorisk Forening var i pausen vært med et rigtigt fødselsdagsbord med kaffe, hjemmelavede boller og æblekage.

Mange var mødt frem til denne syng-med-aften

Peter Søvad bydes velkommen af formnand Jørgen Koch

Herlig aftentur i den naturskønne Store Vildmose

Nørresundby/Sundby-Hvorup lokalhistoriske Forenings medlemmer besøgte mandag aften den 8. juni 2015 Store Vildmose - et stykke betagende natur. Et område der er fredet og rummer mange dyr og sjældne planter.

Formanden for Vildemoseporten, Christian Larsen fortalte levende om højmoseområder af stor skønhed med spændende planteliv, vilde skovarealer og gamle tørvegrave. Blandt andet den store højmose. I dette store område dyrkes de kendte vildmosekartofler, og der produceres spagnum.

Christian Larsen fremviste blandt andet Mindestedet Luneborg, Grisgårds Krat, Pindstrup Mosebrug, Højmosenatur og Trædestenene.

Som noget nyt er der opsat infotavler flere steder i Store Vildmose. Dette formidlingsprojekt blev her i foråret afsløret på Vildemoseporten, Gård 18, som er områdets samlingssted med udstilling, foldere og guider.

Aftenen sluttede ved Vildemoseporten i stalden, hvor der blev serveret kaffe og hjemmebagt kringle.

Foreningen glæder sig over, at mange nye ansigter deltog på denne tur.

Christian Larsen, Vildmoseporten byder velkommen

Spagnumlagets tykkelse måles

Kærulden blomstrer

Den friske spagnum vrides

Mosen gynger, når der hoppes i samlet trop

"Troldestenen"

Mosekonen brygger

Udstillingen studeres

Debatredaktør og journalist besøger lokalhistorisk Forening

Nørresundby/Sundby-Hvorup lokalhistoriske Forening havde mandag den 20. april journalist og debatredaktør Ove Nørhave på besøg. Ove Nørhave har i 40 år været tilknyttet Nordjyske Stiftstidende. Siden 1999 som debatredaktør med ansvar for at redigere læserbreve, holde styr på faste leverandører til debatsiden samt været med til at skrive ledere, klummer og kommentarer.

Ganske spændende var det at høre Ove Nørhaves sprogviden og glæde over det danske sprog. Ligeledes fortalte Ove Nørhave om sit møde med skuespilleren Jesper Klein og om tilblivelsen af biografien om Jesper Klein’s Liv og Lykke. Jesper Klein var gift med skuespilleren Lykke Nielsen.

I pausen blev der serveret kaffe, the og pølsebord.

Formanden for lokalhistorisk Forening, Jørgen Koch, takkede Ove Nørhave for et interessant foredrag og informerede om foreningens kommende arrangementer, en aftentur den 8. juni til St. Vildmose og den 22. august en heldags sommerudflugt til blandt andet Thy Nationalpark.

Der lyttes interesseret

Ove Nørhave fortæller om tilblivelsen af sin bog "Jesper Klein's Liv og Lykke"

Ove Nørhave fortæller meget humoristisk om, hvordan det danske sprog i dag anvendes

Et medlevende publikum bidrog med egne eksempler

Julekomsammen i Foreningen

Nørresundby/Sundby-Hvorup lokalhistoriske Forening afholdt mandag den 24.november 2014 julestue. Et imponerende stort antal af foreningens medlemmer havde fundet vej til Nørresundby Kirkecenter. Foreningen havde dette år inviteret sognepræst Helle Rosenkvist, Lindholm til at indlede aftenen med en julehistorie.

Herefter var der bankospil med rigtig mange gode gevinster. En del af gevinsterne var sponsoreret af Nørresundby bank og Spar Nord. Else Jacobsen havde også i år lavet flotte juledekorationer.

I pausen blev der serveret julegløgg, kaffe, æbleskiver, pebernødder, klejner og frugt. I løbet af aftenen blev der sunget julesange.

Foreningens aktivitetsformand, Jørgen Koch sluttede aftenen med at ønske alle en god jul.

Sognepræst Helle Rosenkvist læser
Selma Lagerlöf ´s fortælling om Sankta Lucia

Rekord mange medlemmer var mødt op
til årets julestue

Der lyttes intenst til julefortællingen

Helle Rosenkvist slutter fortællingen

Fødselsdagsfest i Lokalhistorisk forening

Nørresundby/Sundby-Hvorup lokalhistoriske Forening havde til den årlige stiftelsesfest været så heldige at få Jørgen Aarlo Jensen til at komme og holde foredrag om sin far, havnemester i Nørresundby, Holger Jensen. Sønnen, Jørgen Aarlo Jensen har en imponerende samling af materiale om sin fars virke i tiden før 2. verdenskrig og de efterfølgende 5 år. Der blev fremvist  fotos og andre historiske dokumenter fra denne tid. Spændende var det at høre om de mange ordner og æresbevisninger som Holger Jensen modtog og blev dekoreret med for sit arbejde som sømand i allieret tjeneste under krigen.

Ligeledes berettede Jørgen Aarlo Jensen om den spændende oplevelse, det havde været som repræsentant for sin far at blive inviteret med til Normandiet i juni måned til markeringen af 70 året for D-dag, hvor også Dronningen deltog.

Lokalhistorisk forening var vært for 90 medlemmer, der blev trakteret med et rigtigt fødselsdagsbord med hjemmebagte boller og tærte.

Jørgen Aarlo Jensen beretter om sin fader, Holger Jensen, der var sømand i allieret tjeneste under 2. Verdenskrig

"Diana" blev flyverbombet

"Tennessee" blev torpederet

Omaha Beach i Normandiet til venstre var Holger Jensens ansvar under landsætningen, der ses til højre

Oplevelsesrig udflugt til Nationalpark Thy

Foreningens årlige sommerudflugt blev et tilløbsstykke. Allerede to måneder før turen, der fandt sted lørdag den 16. august 2014, var den fuldtegnet, og mange måtte tage til takke med at komme på venteliste. Begrænsningen skyldes udelukkende, at der ikke kunne skaffes større bus.

Turen gik i år til bl.a. Nationalpark Thy - Danmarks største vildmark, hvor det særprægede og uspolerede klithede-landskab er skabt af havet, vinden, saltet og sandet.

Men inden deltagerne nåede dertil, blev der gjort ophold på Vejlerne, hvor driftsleder Mogens Andersen fortalte om tilblivelsen og driften samt landskabet, som det så ud før inddæmningen. Mogens Andersen har været inspektør ved Vejlerne lige siden starten i 2008, og han fortalte bl.a. om hvordan det hele startede, og at det er Åge V. Jensen Fonden, der har investeret og står for Vejlerne. Ved Vejlernes udstillingshus blev der serveret kaffe og rundstykker.

Herefter gik turen forbi forfatteren Johs. Skjoldborgs hus i Øsløs, hvor Christian Jacobsen fortalte om forfatteren. I Thisted steg den lokale guide, Ulla Andersen fra Thy Turisme på bussen og fortalte levende om området og Vestervig Kirke, hvor der var ophold og lejlighed til at se både kirken og gravene for Liden Kirsten og Prins Buris samt ruinerne af oldtidsbyen. Herefter kørte vi mod Agger. Agger Tange har status som internationalt fuglebeskyttelsesområde. Her kan man vandre på diget med havet til den ene side og den stille lagune på den anden side.

Turen fortsatte til Lodbjerg Fyr fra 1883, hvor de der havde lyst kunne gå de 133 trin op i fyrtårnet og nyde den storslåede udsigt over hav, plantage og klitter. Det er et imponerende syn. Men hvor den smalle grusvej går igennem en plantage, skrider bussen stille og roligt i grøften. De sidste par kilometer til fyret tilbagelægges derfor til fods, medens der fremskaffes en ny bus fra Hjørring.

Kort vej fra fyret ligger Danmarks måske mindste kirke, Lodbjerg Kirke, hvor deltagerne beså den flotte udsmykning, der er foretaget af den kendte Maja Lisa Engelhardt, der blandt andre også har udsmykket Frederiks Kirke, som vi besøgte på vores sommerudflugt i 2011. Frokosten, der blev lidt forsinket på grund af uheldet med bussen, blev indtaget på Stenbjerg Kro, der udelukkende serverer lokale produkter af råvarer fra Thy og Nationalparken.

Efter frokosten kørte vi til vindmølle testcenter Østerild i Østerild Plantage, hvor Keld Ahlmann fortalte om møllerne.  Østerild er Testcenter for store vindmøller, og blev efter stor pressebevågenhed indviet i oktober 2012. Testcentret skal bidrage til, at Danmark kan fastholde sin førerposition inden for udvikling af ny vindmølleteknologi og fremme muligheden for en øget produktion af vedvarende energi i Danmark herunder mere energi fra vindmøller.

Testcentret i Østerild Plantage skal bestå af 7 vindmøller, der hver med en højde på 250 meter er højere end nogen bygning i Skandinavien. De vil kunne ses på en afstand af 50 km, og de vil blinke og støje i et område, der ellers er kendetegnet af nattemørke og stilhed. 5 ejendomme er blevet eksproprieret for at gøre plads til møllerne.

Herefter gik turen tilbage til Nørresundby efter en meget begivenhedsrig dag med både udfordringer og mange oplysninger om området.

Oltidsbyen ved Vigsø Kirke studeres

Besøg i Vigsø Kirke

Guiden Ulla Andersen, Thy Turisme fortæller om Vigsø Kirke

Den storslåede udsigt fra Lodbjerg Fyr beundres

Museumsbesøg i Lundby

Den sidste kamp i Lundby

Nørresundby/Sundby–Hvorup lokalhistoriske Forening var mandag, den 16. juni på en besigtigelsestur til Lundby Samlingen. Vi mødtes en dejlig sommeraften 35 af foreningens medlemmer ved museet ved Lundby. Leo Christensen viste os rundt i området og fortalte levende bl.a. om Kongehøjen hvorfra 184 danske soldater ført af oberstløjtnant Beck og kaptajn Hammerich angreb et prøjsisk kompagni på 124 mand. Prøjserne nåede at løbe i dækning bag et stendige i det sydlige Lundby. De var bevæbnet med moderne effektive bagladerrifler. Det historiske slag fandt sted for 150 år siden. Krigen i 1864 mellem Danmark og Preussen blev primært udkæmpet i Sønderjylland. Krigens sidste meget blodige kamp fandt sted i Lundby den 3. juli 1864.

Selve samlingen i Lundby indeholder:

Et Diorama (skalamodel), der viser Lundby med kamppladsen som den så ud 3. juli 1864.

En fortælling om krigens historie i billeder og tekst.

En udstilling af en række orginale effekter.

En fortælling om Lundby Samlingens historie med billeder fra 3. juli arrangementer i tiden fra 1964 til i dag.

Leo Christensen fortæller, at de faldne hvert år den 3. juli mindes med en smuk højtidelighed. Soldater fra 1. Danske Livregiments soldaterforening er med, fordi de faldne var fra dette regiment. Desuden er den lokale garnison, forsvarsbrødrene, hjemmeværnet, Aalborg kommune, Lundby beboere og andre interesserede tilstede. Her nedlægges kranse ved mindesmærket, der blev rejst i 1914 for de danske soldater.

Foreningen havde en rigtig spændende aften og afsluttede med den medbragte kaffe og kage i Leo Christensens lade.

Slagets gang berettes levende af Leo Christensen foran modellen af slagmarken
Foto: Jørn Clausen

Leo Christensen demonstrerer hvordan forladegeværet lades
Foto: Jørn Clausen

Spændende foredragsaften om modstandsbevægelsen.

Foreningen  havde mandag, den 28. april i Nørresundby Kirkecenter besøg af Aksel C. Nielsen som levende fortalte om tilblivelsen af den meget roste film ”Hvidsten Gruppen”. Filmproducenten Regnar Grasten gjorde her brug af Aksel C. Nielsens store viden om, hvor eller hvem der skulle kontaktes for at få genstande fremskaffet til filmen. Aksel C. Nielsen fortalte også om samarbejdet med instruktør Anne-Grethe Bjarum Riis. Aksel C. Nielsen blev sendt ud på mange spændende opgaver for at fremskaffe rekvisitter både stort og småt til filmen for at kunne beskrive Hvidstens gruppen så autenstisk som muligt.

Aksel C. Nielsen er tidligere formand for Kongelig Dansk Aeroklub, eskadrillechef i hjemmeværnet i 30 år og ved meget om de fly og faldskærme, der blev brugt ved nedkastningerne i Danmark under 2. verdenskrig.

Der blev ikke kun fortalt om Hvidstens gruppen. Aksel C. Nielsen har i mange år haft stor interesse for modstandsbevægelsen under 2. verdenskrig og har dykket ned i historien for at finde personerne der beskæftigede sig med modstand mod tyskerne. Herefter blev der en generel snak om modstandskampen.

Det var en rigtig hyggelig aften med meget interesserede medlemmer. Der blev holdt en pause i snakken, så vi også kunne få en kop kaffe eller the og pølse- og ostebord.

Aksel C. Nielsen fortæller om fly og faldskærme, der blev brugt ved nedkastningerne i Danmark under 2. verdenskrig

Der lyttes intenst til den tidligere formand for Kongelig Dansk Aeroklub, eskadrillechef i hjemmeværnet, Aksel C. Nielsen

Julestue 2013

Julestuen den 25. november i Nørresundby Kirkecenter blev et tilløbsstykke med 120 deltagere. Det var ny rekord.

Sognepræst Karin Kristensen var inviteret til at fortælle en julehistorie. Herefter var der bankospil med rigtig mange gode gevinster. En del af gevinsterne var sponsoreret af Nørresundbys forretninger bl.a. fra Bøger og Papir, Hedegaard Agro, Nørresundby Bank og Spar Nord. Else Jacobsen havde lavet nogle flotte juledekorationer.

I pausen serveredes julegløgg med æbleskiver og frugt samt kaffe med pebernødder og klejner. I løbet af aftenen blev der sunget julesange.

Foreningens formand, Tage V. Andersen sluttede aftenen med at ønske alle en god jul.

Der blev spillet banko om de mange flotte gevinster

Julehygge med gløgg og æbleskiver

Stiftelsesfest 2013

Foreningens 31 års fødselsdag blev fejret med manér den 30. september 2013, da 95 medlemmer mødte op i Nørresundby Kirkecenter.

Keld Djernø var inviteret til at vise sine mange lysbilleder og fortælle det historiske om forbindelsen mellem Nørresundby og Aalborg, fra den tidlige færgefart og til de nu etablerede broer. Keld Djernø fortalte ligeledes om tidligere påsejlinger af broerne og de problemer det også den gang gav.

I pausen var der pølsebord, frugt og kaffe, og de mange fremmødte gav udtryk for at have haft en god og underholdende aften med mange interessante oplysninger om broforbindelserne.

Keld Djernø viser sine mange lysbilleder og fortæller det historiske om forbindelsen mellem Nørresundby og Aalborg

I pausen var der pølsebord, frugt og kaffe og mange fik sig en snak om egne erindringer om broerne

Den gamle jernbanebro ses her på et postkort afsendt den 16. november 1910 fra Brønderslev til frk. Elisabeth Aaholm, Hjørring

Indvielse af den nuværende vejbro den 30. marts 1933

Sommerudflugt 2013

Sommerudflugt til nordjyske perler.

Nørresundby/Sundby-Hvorup lokalhistoriske Forening var lørdag den 24. august afsted på den årlige sommerudflugt. I år gik turen til Børglum Kloster, Mårup Kirke og Lønstrup.

Efter opsamling henholdsvis Hvorupgård skole, Lindholm (Smedien), Nørresundby Torv og Nørre Uttrup ved ”Røgild” kører bussen ad  Margueritruten mod Børglum.. Aase Daarbak fortæller spændende om det historiske vi ser på vores vej.

På Børglum Kloster deler vi os i 2 hold. Det ene hold går ind i ”Munkestuen” og nyder den medbragte kaffe og rundstykker og Else Jacobsens dejlige marmelade.

Det andet hold går sammen med Anne Rottbøll, der levende fortæller om klosteret og dets betydningsfulde rolle i danmarkshistorien. Under rundvisningen viste Anne Rottbøll Børglum Klosters nyeste tiltag - et velkomstcenter, en vognport cafe samt en udstilling om kjoler igennem tiden, alt sammen lavet i klosterets gamle hestestald.

Efter begge hold har besigtiget Børglum Kloster og fået medbragte kaffe og rundstykker, kører vi mod Lønstrup, hvor der drejes fra mod Mårup Kirke. Her kommer vi først til hotel Kirkedal, hvor der er bestilt spisning. Menuen var: Neutral marineret skinke, sommerkartofler med friske krydderurter, sprødkogte gulerødder, sommersalat  og skysauce,  dessert var  citronfromage. Efter et par timers ophold her med rigtig god mad, og en rigtig fin betjening kører bussen mod Mårup kirke. Enkelte benytter lejligheden til at spadsere til Mårup kirke i det gode vejr.

Efter at have set Mårup Kirke eller resterne af kirken kører bussen til Lønstrup ved torvet hvor vi fik en kop kaffe. Herefter var der tid til en strandtur eller rundtur i byen på egen hånd. Ca. kl. 16.45 forlader vi Lønstrup og kører mod Nørresundby.

Anne Rottbøll viser rundt på klostret

Klosterkirken

Udstilling af kjoler gennem tiden

Den nyindrettede afdeling med møde- og koncertsal med udstillinger og tilhørende café

Besøg på museet Godthaab Hammerværk

Foreningens arrangement den 10. juni 2013 til museet Godthaab Hammerværk havde god tilslutning og alle fik en udbytterig aften.

Godthaab Hammerværk kan i 2013 fejre 25 års jubilæum. Ved en stor indsats fra mange frivillige og en Støtteforening er det lykkedes at bevare og udvikle et levende museumsmiljø. Museets formål er at bevare det enestående historiske anlæg med tilhørende kulturlandskab og samtidig at formidle stedets historie af engagerede fortællere.

Se billederne fra besøget nedenfor. Klik på billedet for at få et stort billede.

Mødestedet ved museet Godthaab Hammerværk

Fremstillingsprocessen studeres

Maskiner beses

Rundviser Per Bendixen forklarer interessant om svanshammerens funktion

En af fabrikens egne opfindelser beundres

Rundvisningen afsluttes med kaffe i caféen

Foredrag med Hugo Mortensen

Mandag den 15. april 2013 havde Nørresundby/Sundby-Hvorup lokalhistoriske Forening arrangeret foredrag med foredragsholder Hugo Mortensen i Nørresundby Kirkecenter.

85 medlemmer af den lokalhistoriske forening deltog i arrangementet, hvor Hugo Mortensen kom med sit bud på ”Hvordan man kommer gennem livet på trods af usportslig kropsbygning, manglende kvindetække og stærkt begrænsede intellektuelle ressourcer”

Det var en underholdende aften i kirkecenteret, hvor alle virkelig fik trænet lattermusklerne.

Se billederne nedenfor. Klik på billedet for at få stort billede.

Hugo Mortensen beretter på sin sædvanlige humoristiske måde

Kaffepausen under den hyggelige og fornøjelige aften med Hugo Mortensen

Der blev også tid til en sang

Formand for Aktivitets-udvalget Jørgen Koch takker Hugo Mortensen efter et festligt og fornøjeligt foredrag